Att satsa på digital rekrytering

Rekryteringsbranschen kanske är den mest överetablerade branschen i Sverige. Med över 3000 rekryteringsföretag och över 1500 av dessa rekryteringsföretag bara i Stockholm, kan vem som helst förstå att det finns lite för många. Att som potentiell rekryteringsköpare lyckas parera i denna djungel är allt annat än enkelt. Visst finns det nischade rekryteringsföretag, men 95 % av dessa gör i de flesta fall ändå det mesta som råkar trilla in.

När vi på Next u startade vår verksamhet, fanns en bärande tanke som skulle få oss att sticka ut ur denna mängd. Redan dag 1 bestämde vi oss för att gå all in på det digitala spåret. Med marknadshatten på skulle vi ta ett nytt och annorlunda grepp om digital rekrytering, målsättningen var att förena enkelhet och nytta för att minska administration och så småningom kliva ur dokumentberoendet. Rekrytering är inte bara administrativt och tidskrävande, det kan vara väldigt dyrt också. Att rekrytera fel person kan vara förödande för en organisation, i bästa fall är det ”bara” en kostnad, i värsta fall blir skadan betydligt större än bara kronor och ören.

I början byggde vi vår digitala rekrytering på videopresentationer av kandidater för att sen vidareutveckla det till att även göra arbetsplatsfilmer. Ambitionen var redan då att kandidaten skulle få en verkligare känsla av vilka som jobbade där, vem chefen var och hur det faktiskt såg ut på kontoret. I början trevade vi fram för att hitta formatet men efter att vi genomfört ett 15-tal rekryteringsvideos började vi hitta fram. Idag har vi hittat en väldigt smidig lösning som inte kräver mer än 1 timme av kunden och vi har skippat alla manus. Målet är att kandidaten skall få en så äkta bild det bara går av företaget och den rekryterande avdelningen. Det är alltid svårt att undvika att bli för ”corporate”, men i jämförelse med endast en skriven annons är en videopresentation av jobbet överlägset. En kandidat som sett en film med de riktiga människorna som man eventuellt ska få jobba med, är nästan alltid mer motiverad att anstränga sig för att få just det jobbet!

När vi skulle vidareutveckla vårt digitala rekryteringsspår, kikade vi mycket på beteenden. Hur rör sig våra besökare på vår sida, vad är det som lockar dem och varifrån kommer dem? I den analysen var det en sak som stack ut – mobilen. Drygt 30 % av våra besökare kom från mobilen, och detta var redan 2016. Hur söker man jobb i mobilen och framförallt hur ska man göra för att anpassa mobilen till ett rekryteringsverktyg? Det visade sig vara en svårknäckt nöt, vi vände på varenda sten för att hitta en smart lösning. När vi till slut förpassade dokumentet till skräpkorgen och började jobba med psykologiska tester och videolösningar hade vi hittat nåt intressant. Hösten 2016 började vi bygga vårt mobila rekryteringssystem och idag snurrar det för fullt. Med över 1000 ansökningar på några månader kan vi se att vi är på nåt spännande på spåret. Vi har idag kandidater som söker jobb på tunnelbanan, på jobbet, i väntrummet hos doktorn osv, det är otroligt häftigt att se människors kreativitet! De svarar på olika tester och spelar in korta videopresentationer, det tar 6-7 minuter och sen har de sökt jobbet, det är skitfräckt.

Att gå all in på digital rekrytering börjar kännas som ett lyckodrag. Jag har nog aldrig träffat så många nöjda kandidater och kunder som de senaste 6 månaderna. Det är alltid ett risktagande att försöka ändra ett beteende, men det ser faktiskt lovande ut, väldigt lovande törs jag till och med säga. Som en kollega brukar säga ”jag törs sätta husnycklarna att vi är rätt på det” 🙂

Allt gott!
/Stefan