Antalet ansökningar ökade med 50 % genom mobilen!

Sommaren har som vanligt rusat förbi, knappt hinner man sätta på sig shortsen förrän man står framför spegeln och knäpper skjortan igen. Det är samma visa varje år, det gäller att vara på tiden, den kommer inte tillbaka.

I augusti förra året påbörjade vi vårt arbete med att skapa en bra mobil rekryteringslösning, en lösning som både ska generera fler och bättre ansökningar. I de flesta fall måste man välja mellan kvalité eller volym och något av dem får ofta stryka på foten till förmån för det andra, men vi gav oss den på att lyckas med båda. Ett tufft mål, men nu när vi är mitt uppe i det verkar vi vara på god väg att lyckas. I våra 2 senaste rekryteringar har vi kört parallella spår, där kandidaterna har haft möjlighet att söka både via webben och via mobilen. I båda fallen har vi haft drygt 50 % bättre utfall via mobilen, både till antalet och kvalitén på ansökningarna, så häftigt! Utöver detta verkar vi ha hittat en formel för att hantera kandidater via sociala medier, vilket är nog så viktigt.

De allra flesta som idag söker något, gör det via sin mobil. Oavsett om det är kläder, mat eller nytt jobb så vill man på ett smidigt sätt kunna göra ett köp/ansökan och den koden ser vi ut att knäcka. Till saken hör att vi inom kort även tror oss ha hittat ett begåvat sätt att testa både kompetens och branschkunskap via mobilen, det känns enormt spännande.

Sommaren är alltid härlig, men som entreprenör kan man inte låta bli att grubbla lite extra när hjärnan väl får vila. Problemlösning funkar som bäst när hjärnan loggas ur, då får de nya idéerna fäste och man längtar tillbaka för att få sjösätta dem. Jag ser verkligen fram emot den här hösten, det känns som vi på Next u har ett smörgåsbord med innovativa rekrytering – och bemanningstjänster att komma ut och presentera. Teknisk utveckling ska inte underskattas, kan man öka kvalitén och på så sätt spara tid, då blir man en vinnare och som sagt ”tid är dyrbar, det gäller att ta vara på den”.

Allt gott / Stefan