Nyheter

Viktigt – Vår hemsida har varit hackad!

Första veckan i augusti var det någon som satte in en hackerattack på vår hemsida. Detta fick till följd att hemsidan gick upp och ner samt att den blev oerhört långsam. Utöver detta så försvann en mängd information, bland annat så försvann alla jobbansökningar som gjorts mellan 5.e och 17.e augusti! Om du inte fått något svar av oss beror det till största sannolikhet på att vi inte har sett någon ansökan. Vi ber om ursäkt för detta, men vi har jobbat dag och natt för att få ordning på den.

Nu fungerar sidan som den ska igen och vi har sett till att skapa en back-up plan om detta skulle drabba oss en gång till.

Tveka inte att höra av dig om du undrar över något!

Ha en bra start på hösten

Stefan Lidén

Ta sommardetox från den digitala världen

Visst är det så, allt ligger framför våra fötter, en hel sommar med 7000 aktiviteter som skall brännas av. Inte nog med det, alla dessa aktiviteter ska dessutom förevigas via Instagram, Facebook, Snapchat för att visa hur oerhört härligt vi har det. I jakten på den perfekta tillvaron springer tiden ofta snabbt, Helt plötsligt har det gått 2½ vecka av semestern och stressen infaller över att semestern snart är över! Tankarna blir lätt ”har jag kämpat i 11 månader för den här korta tiden”….

Näe, låt den här sommaren bli den där du loggar ur alla sociala medier, där du hemfaller till bokläsande, sovmornar och försök bli av med alla ”måsten”. Det är inte lätt, det ska gudarna veta, men visst kan det i alla fall vara värt att göra ett försök. Att vara människa är allt annat än lätt, att dessutom försöka vara en perfekt människa (vad nu det är), är betydligt värre! Vi kliver nu in i en period där vi byter spelplan, förhoppningsvis kan vi lägga vårt professionella jag på hyllan en period och bara vara de som vi egentligen är. För många är detta bland det svåraste som finns, att släppa tanken på prestation, att ständigt leverera och bara existera istället. Min gissning är att många skulle må väldigt bra, både privat och i sin familj att faktiskt bara ta dagen som den kommer. Självklart har vi grejor vi vill göra men håll med om en sak – Det är stor skillnad mellan VILL och MÅSTE, tänk på det.

Det brukar inte gå speciellt lång tid mellan gångerna man hör eller läser om någon som blivit allvarligt sjuk, antingen i cancer eller något annat illavarslande. Varje gång det är någon närstående blir det lika påtagligt, livet är skört men också väldigt värdefullt, ändå tenderar vi till att glömma det, eller åtminstone förskjuta det. För drygt 10 år sen jobbade jag med en kollega som varje dag klev in på kontoret och sa ”Varje morgon är en gåva” med ett stort leende, jag skrattade mest åt honom då. Idag inser jag att det faktiskt är väldigt sant, saker o ting är inte lika givna längre. Det händer saker runt om i världen som vi knappt trodde var möjliga för bara några år sen.

Jag ska själv försöka kliva in i min semester med den tanken, att varje morgon är en gåva, jag ska dessutom försöka pausa mina sociala medier så mycket jag kan. Målbilden är att det får bli som det blir, mer flyta med och ta dagen som den kommer. Att läsa böcker och vila kan aldrig vara fel, eller hur!

Glad sommar!

Gör dig redo för nytt jobb i höst redan nu!

Så här gör du dig redo för jobbsökande i höst redan nu

Rekryteringsföretaget Next u ger dig här några förslag på hur du ökar dina chanser att hitta ditt nya drömjobb.

Det är viktigt att vara ute i god tid eftersom det kan ta en hel del tid och energi när man vill byta jobb. Sommaren är därför en bra tidpunkt för just det här. Dels för att du får tid att landa lite men också får en chans att fundera över vad du faktiskt vill, vad du brinner du för och vad skulle du vilja göra. När du vet det är det lättare att göra en strategi och börja söka efter arbetsplatser som uppfyller dina önskemål.

Gör en omvärldsanalys över de företag och organisationer som du finner intressanta, där du känner att din erfarenhet och kompetens skulle passa bra in. När du kartlagt ett antal företag skriver du ner dem och sätter igång att se om de söker nya medarbetare just nu, om inte så är det en bra idé att skriva en spontanansökan. På det viset stickar du ut ur mängden från alla som är på semester. Det är just nu som du har bäst chans att vara först på bollen. Om du tar kontakt med företaget redan nu, kan du få värdefull information, du har chansen att få reda på om de planerar att rekrytera till hösten och annan relevant information gällande företagets syn på framtiden.

Öka din närvaro i sociala medier, tag lite tid och uppdatera din LinkedInprofil, be gärna en god vän att läsa genom den och ge dig feedback. Alla rekryterare tar inte semester och många tar tillfälle att leta just på LinkedIn. Det är också viktigt att du ökar din närvaro på LinkedIn och bygger upp ditt nätverk där – på så sätt ökar du dina chanser att få fler ögon och öron som kan hjälpa dig den dagen du verkligen vill byta jobb. Se också till att följa de företagen du är intresserad av och dess egna sociala plattformar. På så sätt får du reda på vad som är på gång och det är ofta där de berättar om de söker nya medarbetare.

Uppdatera ditt CV, be även här en eller två vänner att kika på det och tänk över vilka som skulle kunna vara dina potentiella referenser. Gå gärna på någon intervju även om det inte är din drömtjänst, att vara naturlig och visa ditt rätta jag på en intervju kräver träning och när ditt drömjobb dyker vill du kunna gör dig själv rättvisa.

Är det ett större företag du är intresserad av går rekryteringarna ofta genom ett rekryteringsföretag, se därför till att följa de rekryteringsföretag som är inom din bransch och håll dig uppdaterad. Många tjänster förmedlas också genom nätverk och inte bara genom annonser se därför till att börja nätverka fysiskt. Sondera ditt nätverk för att ta reda på vilka du känner som har kontakter inom det området du vill hitta ett jobb. Nätverka heller inte bara med de du redan känner utan försök knyta upp nya kontakter.

“To be successful is to be ready when the opportunity gives” Att vara redo, när tillfället erbjuds är A & O. Det betyder att ditt CV och din LinkedIn är redo när en intressant öppning dyker upp – berätta att du är nyfiken på just en sånt jobb och säg att du gärna skickar dem ditt CV och hänvisa även till din LinkedIn.

Vill du öka dina chanser ytterligare så gå gärna med i Next u´s nätverk och få de senaste lediga jobben först! Du finner oss på ​Facebook och Linkedin samt givetvis på Next u.

Lycka till med karriären och Glad sommar önskar vi på Next u!

Varför ska man använda video ihop med platsannonsen?

En bild säger mer än 1000 ord – hur många ord säger då en video? Egentligen borde ju samtliga företag använda sig av video när man ska anställa medarbetare! Den personen som INTE är nyfiken på sin nästa arbetsgivare skulle jag väldigt gärna vilja träffa. Vi har säkerligen intervjuat mer än 5000 personer genom årens lopp och det är väl en handfull av dessa som inte ställt några frågor om företaget de sökt till, resterande brukar ha ett gäng frågor om alltifrån hur chefen är till vilka kläder folk har på jobbet.

Egentligen är liknelsen, söka jobb detsamma som att gå på fest, man undrar ”vilka är där”, ”hur ser festlokalen ut” ”vilken dresscode gäller” osv. Det kan man lätt översätta till, medarbetare, kontoret och klädstilen, saker som man kan tycka är triviala men i ett större sammanhang är de högst relevanta. Människor vill inte bara gå till jobbet för att göra sina timmar, de allra flesta vill tillhöra en grupp där de trivs och kan utvecklas. Utifrån det borde det egentligen vara naturligt att göra en kortare video där man som arbetsgivare får möjlighet att visa upp lite mer ifrån kontoret, och där man som rekryterande chef har möjlighet att berätta lite kort om hur det är jobba där. Förhoppningsvis kan man även få chefen att delge lite grann om sin syn på ledarskap. Det är inte raketforskning, men ack så svårt många företag har att ta till sig detta. Många större företag ska helt plötsligt blanda in marknadsavdelningen, man är väldigt mån om att ”klä bruden” på ett sätt som ska framstå som extra attraktivt. Jag förstår absolut tanken, samtidigt vill de allra flesta som söker ett jobb få en så ärlig bild av bolaget som möjligt. Transparens är ett modeord, men just det ordet sätter en bra etikett på det man söker – kontoret, människorna och chefen, det är inte märkvärdigare än så.

Häromdagen var det ett antal kandidater på vårt kontor för intervju och samtliga dessa hade sett en video ifrån det jobbet de sökte. Feedbacken från kandidaterna var enormt positiv, samtliga hade blivit betydligt mer nyfikna och sugna på jobbet de sökte till efter att de hade sett videon! I sig är det inget märkvärdigt, men det gör skillnad, trust me. Vi fortsätter att trumma på med våra videos från arbetsplatsen, imorgon ska vi göra 2 st nya ifrån företag vi tidigare inte rekryterat till. Det ska bli jättekul att höra deras feedback när filmerna är klippta och klara. Framförallt ska det bli riktigt kul att höra responsen ifrån deras möten med kandidaterna när de kommer att berätta om varför de sökt jobbet hos de här företagen 🙂

Ha en härlig dag!
/Stefan

Att satsa på digital rekrytering

Rekryteringsbranschen kanske är den mest överetablerade branschen i Sverige. Med över 3000 rekryteringsföretag och över 1500 av dessa rekryteringsföretag bara i Stockholm, kan vem som helst förstå att det finns lite för många. Att som potentiell rekryteringsköpare lyckas parera i denna djungel är allt annat än enkelt. Visst finns det nischade rekryteringsföretag, men 95 % av dessa gör i de flesta fall ändå det mesta som råkar trilla in.

När vi på Next u startade vår verksamhet, fanns en bärande tanke som skulle få oss att sticka ut ur denna mängd. Redan dag 1 bestämde vi oss för att gå all in på det digitala spåret. Med marknadshatten på skulle vi ta ett nytt och annorlunda grepp om digital rekrytering, målsättningen var att förena enkelhet och nytta för att minska administration och så småningom kliva ur dokumentberoendet. Rekrytering är inte bara administrativt och tidskrävande, det kan vara väldigt dyrt också. Att rekrytera fel person kan vara förödande för en organisation, i bästa fall är det ”bara” en kostnad, i värsta fall blir skadan betydligt större än bara kronor och ören.

I början byggde vi vår digitala rekrytering på videopresentationer av kandidater för att sen vidareutveckla det till att även göra arbetsplatsfilmer. Ambitionen var redan då att kandidaten skulle få en verkligare känsla av vilka som jobbade där, vem chefen var och hur det faktiskt såg ut på kontoret. I början trevade vi fram för att hitta formatet men efter att vi genomfört ett 15-tal rekryteringsvideos började vi hitta fram. Idag har vi hittat en väldigt smidig lösning som inte kräver mer än 1 timme av kunden och vi har skippat alla manus. Målet är att kandidaten skall få en så äkta bild det bara går av företaget och den rekryterande avdelningen. Det är alltid svårt att undvika att bli för ”corporate”, men i jämförelse med endast en skriven annons är en videopresentation av jobbet överlägset. En kandidat som sett en film med de riktiga människorna som man eventuellt ska få jobba med, är nästan alltid mer motiverad att anstränga sig för att få just det jobbet!

När vi skulle vidareutveckla vårt digitala rekryteringsspår, kikade vi mycket på beteenden. Hur rör sig våra besökare på vår sida, vad är det som lockar dem och varifrån kommer dem? I den analysen var det en sak som stack ut – mobilen. Drygt 30 % av våra besökare kom från mobilen, och detta var redan 2016. Hur söker man jobb i mobilen och framförallt hur ska man göra för att anpassa mobilen till ett rekryteringsverktyg? Det visade sig vara en svårknäckt nöt, vi vände på varenda sten för att hitta en smart lösning. När vi till slut förpassade dokumentet till skräpkorgen och började jobba med psykologiska tester och videolösningar hade vi hittat nåt intressant. Hösten 2016 började vi bygga vårt mobila rekryteringssystem och idag snurrar det för fullt. Med över 1000 ansökningar på några månader kan vi se att vi är på nåt spännande på spåret. Vi har idag kandidater som söker jobb på tunnelbanan, på jobbet, i väntrummet hos doktorn osv, det är otroligt häftigt att se människors kreativitet! De svarar på olika tester och spelar in korta videopresentationer, det tar 6-7 minuter och sen har de sökt jobbet, det är skitfräckt.

Att gå all in på digital rekrytering börjar kännas som ett lyckodrag. Jag har nog aldrig träffat så många nöjda kandidater och kunder som de senaste 6 månaderna. Det är alltid ett risktagande att försöka ändra ett beteende, men det ser faktiskt lovande ut, väldigt lovande törs jag till och med säga. Som en kollega brukar säga ”jag törs sätta husnycklarna att vi är rätt på det” 🙂

Allt gott!
/Stefan

 

2018 blir året då Next u blommar ut ordenligt!

Så var 2017 över, ett år som bjöd på en hel del nytt för vår del. För 2 år sen började vi jobba med milstolpar – mål vi satte upp både på kort och lång sikt. För 2017 hade vi ett antal strategiska och ett antal siffermässiga milstolpar, de strategiska nådde vi, däremot kom vi inte upp i de siffror vi hade satt upp som mål. Året färgades mycket av teknisk utveckling av vårt mobila rekryteringssystem. Att det skulle vara förenat med så enormt mycket jobb och pengar att bygga system kunde jag aldrig ana, å andra sidan är det få saker som jag lärt mig så mycket av.

Min ambition som entreprenör har alltid varit att sträva mot att bli bäst – inte störst! För mig är inte bäst alltid detsamma som störst, snarare handlar det om att ringa in sitt område där man vill vara bäst och sen leverera på det. Sedan den dagen jag startade Next u, har jag haft en benhård tro på att digital utveckling är nyckeln för att lyckas nå fram i bruset. Jag kan inte se en framtid där CV.et lever kvar, för mig bygger CV på historik och på en arbetsmarknad som förändras i allt högre takt, kommer vi att behöva bli bättre på att ta reda på vad människor vill jobba med framgent. Att på ett digitalt sätt bedöma människors drivkrafter och styrkor och sedan matcha det mot tänkbara jobb, det kommer att bli en utmaning. Utifrån det började vi jobba med video redan 2012, allt vi har gjort och gör idag, grundar sig på något sätt i video. När vi hösten 2015 började diskutera mobilen i kombination med video kändes det än mer spännande och idag känns det som vi är helt rätt på bollen!

Man kan många gånger ha bra idéer men om de inte ligger rätt tidsmässigt spelar det sällan någon roll. Timing är många gånger lika viktigt som själva idén. 2 av milstolparna 2017 var att lansera Talentpool och det mobila rekryteringssystemet. Nu är de igång och vi känner oss väldigt väl förberedda inför året som kommer. För mig som VD på Next u känns det som en ynnest att få komma igång igen, jag är oerhört förväntansfull inför 2018. Visserligen brukar man alltid vara taggad inför ett nytt år, men just 2018 kommer att vara året då Next u blommar ut ordentligt! Vi har 3 nya stora avtal signade med oss in och nu är det upp till bevis. Jag känner mig både stolt och glad att få leda detta bolag, att varje dag kliva in på kontoret och möta mina fantastiska kollegor, det är en känsla som är svår att sätta ord på.

Allt gott!
/Stefan

 

Antalet ansökningar ökade med 50 % genom mobilen!

Sommaren har som vanligt rusat förbi, knappt hinner man sätta på sig shortsen förrän man står framför spegeln och knäpper skjortan igen. Det är samma visa varje år, det gäller att vara på tiden, den kommer inte tillbaka.

I augusti förra året påbörjade vi vårt arbete med att skapa en bra mobil rekryteringslösning, en lösning som både ska generera fler och bättre ansökningar. I de flesta fall måste man välja mellan kvalité eller volym och något av dem får ofta stryka på foten till förmån för det andra, men vi gav oss den på att lyckas med båda. Ett tufft mål, men nu när vi är mitt uppe i det verkar vi vara på god väg att lyckas. I våra 2 senaste rekryteringar har vi kört parallella spår, där kandidaterna har haft möjlighet att söka både via webben och via mobilen. I båda fallen har vi haft drygt 50 % bättre utfall via mobilen, både till antalet och kvalitén på ansökningarna, så häftigt! Utöver detta verkar vi ha hittat en formel för att hantera kandidater via sociala medier, vilket är nog så viktigt.

De allra flesta som idag söker något, gör det via sin mobil. Oavsett om det är kläder, mat eller nytt jobb så vill man på ett smidigt sätt kunna göra ett köp/ansökan och den koden ser vi ut att knäcka. Till saken hör att vi inom kort även tror oss ha hittat ett begåvat sätt att testa både kompetens och branschkunskap via mobilen, det känns enormt spännande.

Sommaren är alltid härlig, men som entreprenör kan man inte låta bli att grubbla lite extra när hjärnan väl får vila. Problemlösning funkar som bäst när hjärnan loggas ur, då får de nya idéerna fäste och man längtar tillbaka för att få sjösätta dem. Jag ser verkligen fram emot den här hösten, det känns som vi på Next u har ett smörgåsbord med innovativa rekrytering – och bemanningstjänster att komma ut och presentera. Teknisk utveckling ska inte underskattas, kan man öka kvalitén och på så sätt spara tid, då blir man en vinnare och som sagt ”tid är dyrbar, det gäller att ta vara på den”.

Allt gott / Stefan

Mobil rekrytering utan CV – Att ändra ett beteende

”Mobil rekrytering utan CV – att ändra ett beteende”, rubriken kan säkert uppfattas som en smula provocerande, och det är meningen. Jag tror inte att CV.et kommer att försvinna, däremot är jag övertygad om att alternativa metoder behövs.

De senaste åren har vi tredubblat antalet besökare på vår hemsida. I takt med att vi växer så blir det också fler besökare, vilket är naturligt. Problemet vi har sett är att antalet ansökningar inte ökat i paritet med ökningen av besökare. När vi började analysera våra siffror såg vi att en stor del av ökningen är mobila besökare, dvs människor som hittar oss via sin mobil. Eftersom vi jobbar med rekrytering och bemanning och de flesta av våra besökare är jobbsökande, är det naturligt att de vill hitta ett intressant jobb som de kan söka och då är mobilen inte det bästa verktyget eftersom de flesta jobb kräver att man skickar in sitt CV. Visserligen har vi gjort så att man kan söka jobbet via sin Linkedin, men det tillgodoser bara en liten del av besökarna, de övriga får vackert starta upp sin dator och maila in sitt CV samt anpassa sitt personliga brev. Vi är inte på något sätt unika med detta utan det är normen i både Sverige och övriga världen.

På Next u bestämde vi våren 2016 att vi behöver hitta ett sätt att knäcka koden ”söka jobb i mobilen” på ett smidigt sätt. För att göra det behövde vi plocka bort alla dokument ur ekvationen och ändå behålla kvalitén. Efter ett gäng kreativa möten bestämde vi oss till sist för att satsa på kombinationen tester och video, detta visade sig vara ett lyckokast! För en dryg månad sen lanserade vi mobil rekrytering med tester och video och det har visat sig vara helt rätt. Nu kan vem som helst, när som helst söka ett jobb på 5-6 minuter utan att ha några dokument tillhanda. Det enda som krävs är att man svarar på 20 – 30 frågor utifrån ett skräddarsytt test och sen spelar in 3 korta videosvar, that´s It.

I grunden handlar det om att se kandidaten som en konsument som ska köpa något i en webbutik. Det måste finnas en möjlighet att gå från tanke till handling utan en massa onödig byråkrati. I en värld där man mäter det mesta i konvertering är det märkligt att inte rekryteringsbranschen ser det som en självklarhet. Idag har i stort sett alla i den civiliserade delen av världen tillgång till en mobiltelefon och då handlar det om att möta det behovet. Det ska vara möjligt att söka jobbet när man hittar det, oavsett om det är på Instagram, Facebook eller på nån jobbportal. I slutänden måste vi som jobbar i rekryteringsbranschen se till att tillgodose kandidaternas önskemål utan att försaka kundernas behov, det handlar bara om att våga tänka nytt, nånting som många gånger kräver ett visst mod.

Med tanke på den succé som vi nu röner med Scandic och invigningen av Downtown Camper får vi facit på hur det mottas av kandidaterna. Kommentarer som att ”vad kul det var att söka jobb”, ”skönt att kunna söka jobbet direkt i mobilen” och ”så fantastiskt enkelt, varför har ingen kommit på det här tidigare” gör det betydligt enklare för oss att fortsätta investera i den här utvecklingen!

/Stefan

 

All Time High i mars!

I mars slog vi nytt rekord i rekrytering! Milstolpar är alltid kul, så fort man slagit en är det bara att sätta upp nya. Vi har under snart 2 års tid jobbat stenhårt med att utveckla det tekniska och digitalisera upp vår process. Gensvaret från både kunder och kandidater är fantastiskt, det är varje entreprenörs dröm att få känna att man ligger helt rätt i tiden.

Sedan årsskiftet har vi på Next u skrivit avtal med fler nya kunder än vi fick in under hela förra året! Det roligaste är dock feedbacken som vi fått från både kandidater och kunder, det värmer verkligen. Vi har gjort ett antal nya jobbfilmer där anställda och chefer bl a berättar om stämningen på bolaget, vad jobbet innebär och hur det kommer sig att de själva jobbar där. I de flesta fall har kandidaten sett filmen och det är oftast positivt, de gör ett aktivt val att söka just det jobbet. Sedan årsskiftet har vi filmat jobbfilmer för bl a Canon, Europeiska Motor, Telia Finance, UC samt många andra. Det är alltid spännande att komma ut till det rekryterande bolaget och träffa teamet som står i begrepp att rekrytera, de är väldigt taggade att spela in filmen och se den rullas ut i sociala medier och på jobbportaler.

Under april månad smyglanserar vi dessutom vår mobila rekrytering, en lösning där den ansökande kandidaten först gör ett test på 3-4 minuter och sedan svarar på 3 korta frågor på video. Med det här sättet kan kandidaten söka jobbet direkt i mobilen utan CV eller personligt brev, det spelar ingen roll om man hittar jobbet på Instagram, Facebook eller på Metrojobb. Vi ser en kraftig ökning av mobil trafik på vår hemsida, över 50 % av alla kandidater kommer in på vår sida via mobilen och vi måste ta hand om alla de här personerna.

Inom kort kommer mer information om vår mobilsatsning. Tills dess får vi njuta av att det börjar bli vår igen, alltid lika härligt med fågelsång och lite värme.

Allt gott!
Stefan Lidén

 

Vågar ni prioritera personliga egenskaper före erfarenhet vid rekrytering?

När man pratar med framgångsrika företagsledare, entreprenörer och chefer brukar de oftast framhålla bra personal som en av de avgörande anledningarna till framgångarna. Motiverade människor som drar åt samma håll brukar vara en cocktail som de flesta drömmer om. På många låter som det som att de haft tur att hitta alla dessa personer, personligen tror jag bra ledarskap, värderingar och en tydlig kultur skapar ett vinnande koncept. Människor som är motiverade, som vet vad deras uppgifter är och som har tydliga mål, brukar oftast leverera. Det förstår de flesta, men ändå är det så svårt att uppnå.

Allt börjar med ledarskapet, en ledare som har en tydlig målbild och som kommunicerar den, brukar lättare få människor med sig. En sådan ledare brukar oftast uppmuntra oliktänkande och vågar både tänka och agera i nya banor. Såna ledare brukar ofta vara duktiga på att forma sina medarbetare och rekryterar oftare personer med rätt inställning och attityd istället för att stirra sig blind på erfarenhet av bransch o dylikt. Tänk vad mycket ny kunskap företag får när personer med annan bakgrund och erfarenhet kommer in i bolaget. Många branscher brukar utvecklas genom att studera andra branscher, oftast hittar man de nya spännande ideérna genom att hämta kunskap utifrån. Vad är det som gör att många inte vågar gå utanför sin ”ram” och rekrytera in personligheter istället för erfarenheter?

Min gissning är att man hellre spelar säkert än utmanar gängse norm. Om man inte är högsta chef, är det lätt att bli ifrågasatt om inte den nyanställde levererar på en gång. Många är otåliga, har inte tid eller ork att lägga ner den ansträngning som krävs för att lära upp någon. Det är så mycket enklare att ta någon från branschen, då behöver man endast lära dem saker som företagskultur, värderingar och system. Det andra bör de rimligtvis ha med sig från tidigare arbetsgivare. Utvecklingskurvan är betydligt snabbare för någon som kan branschen, däremot brukar den plana ut efter inte alltför lång tid. Om man däremot vågar satsa på rätt personlighet istället, kan den kurvan många gånger skena iväg efter ett tag. En riktigt motiverad och stimulerad person kan försätta berg. Alla är vi som mest kreativa när vi är nyfikna på något, det är då vi hittar nya metoder, vi söker massa information och vi suger verkligen i oss kunskap. Nyfikenhet är en underskattad egenskap, det är sällan man hittar det ordet i en platsannons.

Hur ska man göra och vad krävs för att man ska våga ta in oprövade kort? Det krävs mod, det krävs en tydlig bild över arbetsbeskrivning och man behöver ha en realistisk tidsplan för att personen ska bli produktiv. Man behöver också ha ett bra introduktionsprogram där den anställde får ett helhetsbild om företaget och dess målbild. Hur många gånger har vi inte suttit på någon middag där någon berättar hur fantastiskt just deras arbetsgivare är! De beskriver i detalj hur kul de har på jobbet, hur stimulerande chefen och arbetsuppgifterna är och varje dag är en utmaning. Visst är det lätt att bli avundsjuk på den där härliga entusiasmen. Det är lätt att bli lite cynisk inombords och tänka ”vänta du bara”. Men det är underbart med människor som brinner för sitt företag, vilka ambassadörer de är. Min och vår ambition på Next u är att få fler företag och beställande chefer att våga satsa på lite oprövade kort. Vi har alltför många gånger sett vilken enorm utväxling det kan ge när företag tar in någon där de ser potentialen men personen saknar den ”rätta” bakgrunden. Trenden pekar i rätt riktning, idag blir det tydligare att man kikar allt mer på personliga egenskaper och mindre på tidigare erfarenheter. Viljan att lära ihop med nyfikenhet och hög ambitionsnivå, visar sig ofta vara en formel som ger oanade resultat.

Sverige idag ser inte ut som det gjorde för bara några år sen. Vi har en hel generation ungdomar som vill ut i arbetslivet, deras CV är ofta brokiga. Man har haft en mängd olika jobb, det finns sällan en röd tråd utan man prövar sig fram för att hitta rätt. Många arbetsgivare är lite försiktiga med att anställa någon som haft 4-5 olika jobb inom loppet av 2 år. Det är fullt förståeligt, det kostar både pengar och energi att lära upp någon. Samtidigt kan det vara en möjlighet att få in ny och annorlunda kreativitet som kan smitta av sig på andra medarbetare. Rätt riktad energi är en fantastisk tillgång för alla bolag. Min gissning är att fler företag kommer att våga se över sina framtida policies och processer. Hur ser er rekryteringsprocess ut, vågar ni gå utanför ramen och se mer till personen än till erfarenheten? Frågan är både svår och tuff att besvara, det beror självklart på typ av tjänst som skall tillsättas. Men visst är det en intressant frågeställning och framförallt nödvändig på den arbetsmarknad som vi befinner oss på idag.